30 września 2024 r. Sezon urlopowy 2024 niedawno dobiegł końca. Niektórzy z nas spędzali wakacje w Tatrach czy nad Bałtykiem, ale wielu zdecydowało się na zagraniczne wakacje i podróż samolotem. Podróżując samolotami często niestety doświadczamy na lotniskach nieprzyjemnych sytuacji, które dotyczą opóźnień lub odwołanych lotów. W takim przypadku powinniśmy znać 5 podstawowych elementów, które pozwolą nam na skuteczne dochodzenie odszkodowania; w szczególności warto wiedzieć, kiedy przysługuje nam odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot i w jakiej wysokości. Niezbędną wiedzą jest także to, jakie dodatkowe uprawnienia przysługują nam ze strony przewoźnika, w tym jakiego rodzaju pomocy doraźnej możemy oczekiwać. Końcowo powinniśmy być także zorientowani, jakie działania należy podjąć, aby uzyskać odszkodowanie i ile mamy na to czasu.
Aby dowiedzieć się, kiedy przysługuje nam odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot, w pierwszej kolejności zapoznać powinniśmy się z Rozporządzeniem nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 lutego 2004 r., ustanawiającym wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów. Zgodnie ze wskazanym Rozporządzeniem pasażerowie nabywają konkretne uprawienia w przypadku odmowy przyjęcia na pokład wbrew ich woli, opóźnienia lotu lub odwołania.
Pierwsza sytuacja nie jest związana w żaden sposób z opóźnieniem lub odwołaniem lotu, a dotyczy odmowy wejścia na pokład samolotu. Przewoźnik może odmówić nam wejścia na pokład jedynie, gdy odmowa jest racjonalnie uzasadniona. Może dotyczyć to w szczególności przyczyn zdrowotnych, wymogów bezpieczeństwa lub niewłaściwych dokumentów podróżnych.
Kolejne sytuacje dotyczą opóźnionego lub odwołanego lotu. Wiedzieć jednak powinniśmy, że aby otrzymać odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot, przewóz musi być zaplanowany w taki sposób, aby związany był z obszarem Unii Europejskiej. Pierwszym z przypadków, kiedy możemy uzyskać odszkodowanie, jest sytuacja, w której lot obejmuje wyłącznie obszar Unii Europejskiej, niezależnie od tego, z jakiego kraju pochodzi przewoźnik. Z drugą sytuacją mamy do czynienia, gdy rozpoczęcie podróży ma miejsce na terenie Unii Europejskiej, a kończy się poza nią. Trzecia sytuacja ma miejsce wtedy, gdy lot zaczyna się poza Unią Europejską i kończy na jej terenie, jednak obsługiwany jest przez unijne linie lotnicze.
Pamiętać także powinniśmy, że odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot przysługuje tylko wtedy, gdy jako pasażerowie posiadamy potwierdzoną rezerwację lotu. Konieczne jest także, abyśmy stawili się na czas na lotnisku w celu odprawy. Dodatkowo warto pamiętać, że odszkodowanie przysługuje nam tylko wtedy, gdy na miejsce dolecieliśmy z minimum 3 godzinnym opóźnieniem.
Zdarzają się jednak sytuacje, które wyłączają odpowiedzialność linii lotniczych. Zaliczamy do nich nadzwyczajne okoliczności, których przewoźnik nie mógł uniknąć, pomimo tego, że zastosował wszystkie racjonalne środki. Do takich sytuacji zaliczamy m.in.: złe warunki atmosferyczne, zagrożenie ogólnego bezpieczeństwa, strajki lub niebezpieczne zdarzenie, np. zderzenie z ptactwem. W takich przypadkach, pomimo tego, że bez wątpienia jesteśmy pokrzywdzeni z powodu odwołania lub opóźnienia lotu, nie otrzymamy odszkodowania.
To, w jakiej wysokości przysługuje nam odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot, zależy od miejsca wylotu i przylotu, a także długości trasy.
Gdy lot zaczyna i kończy się w Unii Europejskiej, a jego długość wynosi do 1500 km, przysługuje nam 250 euro odszkodowania. Natomiast, gdy długość lotu na terenie Unii Europejskiej wynosi powyżej 1500 km, odszkodowanie, które nam przysługuje wynosi 400 euro.
Z kolei, gdy lot zaczyna się lub kończy poza Unią Europejską, a jego trasa wynosi od 1500 do 3500 km, przysługuje nam 400 euro odszkodowania. Gdy trasa wynosi ponad 3500 km, należne odszkodowanie to 600 euro.
Jeśli oczekiwanie na lot przekroczy 5 godzin lub gdy jest on odwołany, poza odszkodowaniem, domagać możemy się zwrotu kosztów zakupu biletów.
W pierwszej kolejności wskazać należy, że przewoźnik obowiązany jest do spełniania obowiązku informacyjnego w zakresie opóźnionego lub odwołanego lotu. Powinniśmy otrzymać dokładne informacje dotyczące przyczyn opóźnienia oraz szacowanego czasu jego trwania.
Pamiętać powinniśmy też, że poza należnym odszkodowaniem przysługują nam także dodatkowe uprawnienia. Dotyczą one przede wszystkim obowiązku zapewnienia przez przewoźnika bezpieczeństwa i prawa do opieki. Przewoźnik obowiązany jest do zapewnienia posiłków i napojów adekwatnych do czasu oczekiwania, zakwaterowania w hotelu oraz transportu.
Ponadto pasażerom bezpłatnie przysługują dwie rozmowy telefoniczne oraz możliwość wysłania dwóch faksów lub e-maili.
Przewoźnik obowiązany jest do zwracania szczególnej uwagi na osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się, a także na dzieci.
Aby uzyskać odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot, w pierwszej kolejności powinniśmy zgłosić reklamację do danego przewoźnika. Może mieć ona formę elektroniczną lub pisemną. W odpowiednim formularzu, znajdującym się na stronie linii lotniczych, należy wskazać dane dotyczące lotu oraz wszystkie niezbędne informacje. Nie mamy przy tym obowiązku podawania podstawy prawnej naszego roszczenia.
Linia lotnicza w ciągu 30 dni od momentu zgłoszenia powinna rozpatrzyć naszą reklamację. W przypadku decyzji odmownej lub braku jakiejkolwiek odpowiedzi wystąpić możemy z wnioskiem do odpowiednich instytucji – jeśli lot odbywał się z Polski, zgłosić powinniśmy się do Rzecznika Prawa Pasażera, zaś w przypadku, gdy linia lotnicza zarejestrowana jest w innym kraju Unii Europejskiej, należy zgłosić się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
Końcowo wiedzieć musimy, że możliwość zgłoszenia roszczenia i ewentualnego wystąpienia na drogę sądową, ograniczona jest czasowo. Roszczenia pasażerów przedawniają się upływem roku od dnia wykonania przewozu lub dnia, w którym przewóz miał być wykonany. Jednak bieg terminu przedawnienia ulega zawieszeniu na czas oczekiwania na odpowiedź przewoźnika. Gdy wyczerpiemy drogę polubownego rozwiązania sporu, konieczne może okazać się wystąpienie do sądu o odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot.
Jeśli Państwa lot uległ opóźnieniu lub został odwołany i poszukują Państwo adwokata w Szczecinie, zapraszam do kontaktu.
© 2024 Kancelaria Adwokacka Magdalena Pakuła - Zdyb. Wszelkie prawa zastrzeżone. Projekt i wykonanie: Virtual People